آراد برندینگ
خانه / شیشه / فرآیند تولید شیشه دوجداره

فرآیند تولید شیشه دوجداره

باتوجه به روند کاهشی منابع طبیعی و انرژی های تجدید ناپذیر در چند قرن اخیر همواره یکی از بزرگترین دغدغه های جوامع بشری چگونگی مصرف بهینه از این منابع می باشد .

در حوزه های مختلف روش های متنوعی به منظور کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی مورد استفاده قرار گرفته است با توجه به این اصل مهم که بیشترین میزان اتلاف انرژی مربوط به بخش ساختمانی است . یکی از بهترین راهکارهای مناسب در بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان های کشور استفاده از پنجره های با شیشه دوجداره می باشد .

مواد اولیه شیشه دوجداره

شیشه خام : شامل دو لایه شیشه می باشد که به طور موازی برروی یکدیگر قرار می گیرند . هر یک از جداره های شیشه دوجداره می تواند خام یا سکوریت ، لمینت و …. باشد برای ایجاد فضای مناسب بین دولایه شیشه از اسپیسر (فاصل نگهدارها) در دور تا دور شیشه استفاده می شود درون فضای خالی اسپیسر را با مواد رطوبت گیر پر می کنند .

اسپیسر : معمولا در شیشه های دوجداره از اسپیسرهای آلومینیمی استفاده می شود اسپیسر آلومینیومی در سایزها و ضخامت های مختلف موجود می باشد که وظیفه آن رطوبت گیری داخل شیشه و ایجاد فضای مناسب بین دو لایه شیشه بیرونی و داخلی می باشد . اسپیسرها توسط دستگاه با توجه به ابعاد شیشه بریده می شوند همچنین برای اتصال اسپیسر آلومینیومی به دو لایه شیشه تک جداره بر روی دیواره اسپیسر آلومینیمی چسب اولیه تزریق می گردد .

مواد رطوبت گیر: رطوبت یکی از عامل های مخرب در شیشه های دو جداره می باشد یکی از بهترین راه های مقابله با رطوبت زائد در این شیشه ها استفاده از سیلیکاژل می باشد . سیلیکاژل یک ماده رطوبت گیر است که جاذب خوبی برای آب ، الکل و … می باشد چون در شیشه های دوجداره درصد کمی هوا موجود می باشد ( حدود ۱۰درصد ) که این مقدار هوا باعث ایجاد رطوبت می شود . برای از بین بردن آن ، این مواد را در داخل اسپیسرها به صورت کاملا خشک انباشته میکنند تا باعث جذب رطوبت در شیشه های دو جداره شود .

تزریق گاز آرگون : در مرحله بعدی تولید شیشه دوجداره یک گاز نجیب درون فواصل ایجاد شده بین شیشه ها تزریق می شود با استفاده از دستگاه تزریق گاز مورد نظر ازیک سمت وارد و هوای داخل شیشه از قطر دیگر خارج میشود، حدود نود درصد فضای خالی به وسیله این گاز پر می شود . در اغلب موارد از گاز نجیب آرگون استفاده می شود آرگون یکی از عناصر گروه هشت جدول تناوبی با عدد اتمی ۱۸ می باشد که با توجه به آرایش الکترونی خود به راحتی با ترکیبی وارد واکنش نمی شود .

این خاصیت باعث می شود که این گاز در مقابل عبور گرما از خود مقاومت بالایی نشان دهد همچنین سرعت صوت در گاز آرگون نسبت به هوا کمتر می باشد در نتیجه پنجره دوجداره عملکرد بهتری از نظر عایق صوتی دارد . همچنین آرگون گازی بدون بو و مزه و غیر آتش زا می باشد .

نکته بسیارمهم تهیه آسان و ارزان این گاز می باشد البته از گازهای نجیب دیگر مانند کریپتون هم می شود استفاده کرد . کریپتون به دلیل اینکه ضریب انتقال پایین تری نسبت به آرگون دارد در نتیجه میتوان عایق بهتری نسبت به آرگون شناخته شود ولی به دلیل سمی و بسیار گران بودن آن فقط در موارد ضروری و مورد نیاز ازاین گاز نجیب استفاده می شود .

چسب پلی سولفاید :  فرایند شیشه دوجداره به قسمت دستگاه چسب پلی سولفاید انتقال داده می شود و چسب پلی سولفاید به درون فاصله بین دو شیشه تزریق می شود . چسب پلی سولفاید از دو چسب سفید و مشکی تشکیل شده است که به نسبت ۱۰ به ۱ با یکدیگر مخلوط می شوند .

شیشه دوجداره

فرآیند تولید شیشه دوجداره

  • برش اتوماتیک شیشه
  • سوراخ کاری سطح اسپیسر به منظور جایگزینی سوپاپ گاز
  • تزریق مواد رطوبت گیر
  • شستشوی شیشه
  • خشک کردن شیشه
  • تزریق گاز آرگون
  • تزریق پلی سولفاید

در ابتدا جام های شیشه به وسیله دستگاه حمل بر روی دستگاه حمل اتوماتیک قرار می گیرند . به تعدادی که اپراتور مشخص می کند به میز برش اتوماتیک انتقال می یابد . سپس اندازه شیشه های مورد نظر توسط نرم افزار بهینه سازی جهت به حداقل رساندن ضایعات توسط دستگاه طراحی و سپس برش داده می شود .

شیشه ها پس از جداسازی به خط تولید شیشه دوجداره منتقل می شود. ابتدا شیشه ها با آب سختی گیری  شده به طور کامل شسته شده و پس از کنترل کیفی به مرحله بعدی منتقل می گردد . در حین انجام کار فریم های مابین دوجدار ( Spacer ) توسط دستگاه خم کن ( Bending  ) بر اساس اندازه شیشه خم و برش داده می شود . داخل فریم از مواد رطوبت گیر( سیلیکاژل ) پر می شود . سپس دو لبه فریم توسط دستگاه چسب زده می شود که به منظور درزگیری و قرار گرفتن اسپیسر مابین دو شیشه و چسبیدن آن به یکدیگر می باشد .

شیشه دوجداره

فریم ها جهت نصب روی شیشه انتقال می یابد .شیشه ها پس از نصب فریم به دستگاه پرس منتقل می شود و همزمان گاز آرگون به صورت اتوماتیک به داخل شیشه دو جداره تزریق می شود سپس شیشه با چسب پلی سولفاید به منظور درز بندی ثانویه پر می شود .

برای اطلاع از قیمت انواع شیشه و مشاوره رایگان با شماره  09123678286 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آراد برندینگ
باز کردن چت
سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟